Impact via onderhoud

Hoe onderhoudsprojecten met zoveel mogelijk ‘plusjes’, het nieuwe gezonde, natuurlijke en prettige normaal voor onze stad realiseren? De projecten Wielingenstraat en Diepenbrockstraat laten aan noordzijde van de RAI met trots zien, hoe door opschalen van blauw-groene innovaties en groene inspiratie, een nieuw normaal impuls geeft aan de hele buurt.

Nadat de RAI 800m2 aan verharding had vergroend, zijn bij de groot onderhoud projecten in deze straten 1.400 m2 groen toegevoegd, 16 nieuwe bomen geplant en 3.500 m3 groeiplaatsverbetering verwerkt bij bestaande en nieuwe bomen.

Resultaat is een groene leefstraat waar kwaliteit van leven en veiligheid voor mens en natuur voorop staan. De projecten zijn gefinancierd vanuit bestaande publieke middelen en uitgevoerd door de reguliere lijn organisatie van gemeente Amsterdam, stedelijk beheer, asset Verhardingen en haar aannemers. Dit project is bijzonder omdat het toont hoe innovaties ontwikkelt in een nieuw gebied en de leefkwaliteit in de hele stad verbetert.

Ecologische Impact 
De impact van 16 bomen is groot. Ze zorgen voor opslag van CO2, het vergroten van de biodiversiteit, het zuiveren van de lucht en leveren een de bijdrage tegen hittestress door schaduw. Hoewel bomen even tijd nodig hebben om te groeien, heeft 1.400m2 verhardingen weghalen en 3.500m3 groeiplaatsverbetering direct impact op het natuurlijk leven in de stad. In de Wielingenstraat en Diepenbrockstraat is dit meteen te zien. Bijen en vlinders vinden er voedsel en vogels insecten om te eten. Ook maakt extra groen de straten meer klimaatadaptief omdat het makkelijker regen opneemt en is groen 25 graden koeler dan verhardingen op warme dagen.
In de uitvoering is gewerkt via het principe duurzaam, tenzij. Dit wil zeggen zoveel mogelijk circulair materiaalgebruik, werken maximaal uitvoeren met emissievrij materieel en het minimaliseren van milieu impact. In de uitvoering wordt hierop getoetst via landelijke en lokale maatstaven, zoals tool voor emissievrij materieel.

Maatschappelijke impact 
Wielingenstraat en Diepenbrockstraat stonden bekent als onveilige racebanen die de oversteek naar het Beatixpark belemmerde. Ook na de onderhoudsprojecten is het nog steeds een plusnet auto-straat maar waar wel veiligheid, ruimte voor fietsers, verblijf, verbinding met Zuidas en leefbaarheid centraal staan. In de uitvoering zijn 3.150 m2 aan vrij-liggend fietspad aangelegd voor verkeersveiligheid, 120 extra fietsparkeerplaatsen aangelegd, 45 parkeerplaatsen opgeheven, bewoners betrokken en zijn voor de verkeersveiligheid oversteken naar het Beatrixpark en de Stadionweg verbeterd. Tenslotte voor het eerst nieuwe unieke figuratieve, thermoplast belijning toegepast om de automobilisten te attenderen op de maximumsnelheid van 30 km/u (zie foto).
Door de aanpassingen zijn beide straten nu veel prettiger om in te verblijven en veiliger voor fietsers. Nog iets belangrijks: het extra groen en de bomen doen wat met je, het bepaalt de sfeer, je humeur, je verbinding met de natuur en je gezondheid. Met recht een plus-project!

Zichtbaarheid 
Zoals het zo vaak gaat wordt er aan beheer en onderhoudsprojecten in Amsterdam niet bijzonder veel aandacht besteed. Het is deel van het dagelijks werk. Maar juist dat maakt het zo bijzonder. We vinden het namelijk al niet meer bijzonder om zulke bijzondere projecten te maken. Wielingenstraat en Diepenbrockstraat laten zien dat de ontwikkeling naar een groene, gezonde en inclusieve stad waar GBC met Polderdak in 2013 als een van de eerste maatschappelijke partijen met haar duurzame agenda de aanzet toe gaf. Nu is het geen verhaal meer voor Zuidas alleen maar realiteit in projecten van alledag.  Wielingenstraat en Diepenbrockstraat zijn bewijs en levendig voorbeeld van ons gezamenlijk, hoopvolle en toekomstbestendige narratief en toont de schaalbaarheid voor velen.

Schaalbaarheid 
“Het effect van groen op de vastgoedwaarde van Haagse woningen bedraagt maar liefst 1,9 miljard euro, oftewel 4% van de Haagse woningwaarde.” (bron:Buck 2016). Onderzoek toont aan dat de vastgoedwaarde van onroerend goed in een groene en blauwe omgeving tussen de 10 en 20% hoger ligt. Ze scoren dus aanzienlijk hoger dan vergelijkbare woningen zonder een groene omgeving!
Wielingenstraat en Diepenbrockstraat tonen niet alleen een zichtbare verbetering aan maatschappelijke en ecologische doelen maar ook aan financiële waarde creatie. Er ontstaat een fantastische win-win in samenwerking en schaalbaarheid als stedelijk beheerders en partners zoals GBC met gezamenlijke kennis, nieuwe mogelijkheden en kansen verkennen van bijvoorbeeld Europese ontwikkeling zoals ESG rapportage. Door onderhoudsprojecten te combineren met bedrijfsmatige ecologische en sociale doelstellingen ontstaat een geweldige nieuwe impuls voor de verbetering van niet alleen onze stad maar met een waardevolle case voor steden over de hele wereld. Dat is schaalbaar op wereldniveau.

Editie

2024