Wisselend verwelkomen bedrijven op Zuidas buurtgenoten voor een lunch en andere sociale activiteiten op kantoor. Dit word georganiseerd in samenwerking met Dynamo (sociaal-maatschappelijke organisatie), TCA (vervoer) en stadsdeel Zuid (subsidie bijdrage). Dit jaar hebben DLA-Piper, ACE, Miele-X & Freshfields gasten ontvangen.
Rondom de Zuidas wonen veel bewoners die wat extra aandacht goed kunnen gebruiken. Gastvrije organisaties op Zuidas kunnen door hun deuren te openen écht iets betekenen voor bewoners. Deze unieke uitjes vormen een hoogtepunt voor veel buurtgenoten. Maar ook voor werknemers is dit altijd verrassend leuk!
Ecologische Impact
Elke editie wordt een andere groep – vaak oudere – buurtgenoten (+- 25) vervoerd door elektrische taxi’s voor een activiteit met vegetarische (of volledig plantaardige) lunch of snacks.
Tijdens de sociale activiteit van Freshfields werd tijdens een wandeling van kantoor naar de Community Garden in het Vivaldi gebied ook zwerfafval opgeruimd.
Maatschappelijke impact
Eenzaamheid en armoede is een groot probleem en met deze activiteiten wordt de kloof tussen bewoners en bedrijven van Zuidas verkleind. Dit vraagt om nieuwe manieren om mensen beter in hun kracht te zetten. De faciliterende organisatie nodigt verschillende medewerkers uit om aan te schuiven tijdens de lunch voor een openhartig gesprek en vertelt over het kantoor(-gebouw) en de werkzaamheden van het bedrijf. Ook worden zo spelletjes, workshops en picknicks georganiseerd met buurtgenoten.
Een geweldige manier om elkaar echt te leren kennen, is natuurlijk door samen aan tafel te gaan. De “Vraag-maar-raak (VMR) Lunches” hebben al vele bijzondere ontmoetingen opgeleverd tussen medewerkers en buurtbewoners op de Zuidas.
Zichtbaarheid
Elke activiteit zorgt voor een zichtbaar communicatie moment op social mediakanalen, berichten binnen de faciliterende organisatie (interne oproep) en contact met buurtgenoten (externe oproep). Dit inspireert andere organisaties op Zuidas om ook een activiteit te organiseren.
Schaalbaarheid
Bedrijven kunnen op deze manier heel laagdrempelig bijdragen door middel van een lunch of activiteit samen met deze bewoners. Telkens komt via een andere organisatie een nieuwe groep werknemers en nieuwe groep buurtgenoten aan de beurt.
Een dergelijk initiatief is binnen een gebied goed over te dragen (zoals de Zuidas), maar ook binnen andere gebieden goed te initiëren.