Reflower helpt haar Zuidas-klanten door volledig over te stappen van verse bloemen naar premium kunstbloemen. Dit project bestaat nu uit 12 toonaangevende organisaties waaronder van Doorne, Prosus, PWC, Nauta Dutilh en de Postcode Loterij. Het initiatief wordt volledig door Reflower voorgefinancierd als investering in duurzaamheid, de klanten betalen abonnementsgelden en wisselkosten. Wat het bijzonder maakt: geen enkele bloem hoeft meer wekelijks vervangen te worden, minder transport, geen verpakkingsmaterialen, geen organisch afval. Iedere kunstbloem wordt hergebruikt. We zijn trots op deze vooruitgang die bewijst dat luxe en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan.
Ecologische impact
Dit project raakt meerdere duurzaamheidsthema’s: circulaire economie doordat er wekelijks geen verse meer worden wegggegooid door het hergebruik van kunstbloemen. Het is drastische reductie van milieu-impact door wegvallen van pesticiden-, kunstmest- en waterverbruik uit bloementeelt, dat levert biodiversiteitsbescherming op.. De impact is meetbaar: 12 klanten x 52 weken = ruim 600 minder leveringen per jaar, 100% reductie organisch afval, geen plastic verpakkingen meer. De uitvoering is duurzaam: gebruik van hoogwaardige kunstbloemen, jarenlange levensduur, professioneel onderhoud voor optimale uitstraling. En ieder seizoen een ander boeket!
Maatschappelijke impact
Het project verbindt Zuidas-organisaties in een gezamenlijke duurzaamheidsmissie, waarbij verschillende concurrenten en sectoren (juridisch, financieel, media, vastgoed) samen blijvende bloemen delen. Dit creëert een inspirerend netwerk van voorlopers die bewijzen dat kantooromgevingen zowel representatief als verantwoord kunnen zijn. Klanten en medewerkers genieten van de mooie bloemen zonder dat dit ten koste gaat van het milieu. Iedereen wordt betrokken door deze verandering als voorbeeld te gebruiken van hoe bedrijven verantwoordelijkheid nemen en hun footprint verkleinen. Het project toont dat luxe en duurzaamheid niet tegenover elkaar staan, maar elkaar versterken in moderne werkplekken.
Zichtbaarheid
Onze blijvende bloemen zijn dagelijks zichtbaar voor duizenden bezoekers en medewerkers in prestigieuze kantoorpanden. Een alternatief met een krachtig duurzaamheidsverhaal. Wij hopen dat het andere zakelijke dienstverleners, kantoorbeheerders en facility managers inspireert om hun bloemenbeleid aan te passen. Actieve kennisdeling vindt plaats door presentaties met andere Zuidas-ondernemingen via the Green Business Club, waarmee Reflower het voortouw neemt in verduurzaming van de business-to-business sector, met dank aan de koplopers Prosus Services,
NautaDutilh, Ox en Bucks, van Doorne, de Postcode Loterij, Nova Media, Stichting DOEN, Von Poll Real Estate, Vereniging van Nederlandse Banken, Stadium Capital Partners, PwC en QGM.
Schaalbaarheid
De switch van vers naar kunst is uitermate schaalbaar naar andere business districts in Nederland. Interessante samenwerkingen ontstaan met facility management bedrijven die ook hun andere klanten inspireren die hun footprint willen verkleinen. Reflower laat zien dat verduurzaming commercieel haalbaar is en aantrekkelijk is voor kantoren. Door het succes op de Zuidas kan Reflower dit concept uitrollen naar alle kantoren in de Randstad, en begin 2o26 naar heel Nederland, waarmee een multiplier-effect ontstaat dat de hele Nederlandse zakelijke bloemendienstverlening kan transformeren.